Denne artikel har to formål. Dels er den skrevet af hensyn til dig, der ikke på forhånd ved noget om supply chain management og som har glæde af den kort introduktion. Dels er den skrevet for alle andre inkl. mig selv for at forklare, hvad jeg forstår ved begrebet. Både hvad det dækker over, og hvad det ikke dækker over.
Hvad er supply chain management?
Der er mange forskellige bud på definitioner af supply chain management. Min er ikke bedre end andres, så jeg giver den kun med det formål at du som læser ved, hvad jeg mener, når jeg taler om supply chains og supply chain management.
Mit bud på en defintion:
Supply chain management er alle aktiviteter relateret til flow af veldefinerede fysiske varer.
Hvad mener jeg med “veldefineret”? Jeg prøver at adskille udvikling af produktet fra fremstillingen af produktet.
Lad os sige at en billedhugger laver en statue. Er det supply chain management? Jeg vil sige ja, hvis det er en kopi af en eksisterende statue. Så er produktet veldefineret. Men hvis der er tale om en helt ny skulptur, hvor processen i lige så høj grad er kunstnerisk som den er producerende, så mener jeg ikke, det er supply chain management.
Når billedhuggeren til sit nye kunstværk skal bruge en 100 cm x 50 cm x 60 cm marmorblok af en given kvalitet, så er det til gengæld supply chain management at fremskaffe denne. Og det er også supply chain management, når den færdige skulptur skal transporteres til kunden, for på det tidspunkt er det en veldefineret fysisk vare.
Vi tænker typisk på supply chain management som noget der foregår i en virksomhed, men når du køber ind udøver du også supply chain management (for din egen husholdning).
Som forbruger er du slutpunktet i en kæde, som involverer mange led:
- De butikker, du handler i
- Distributionen af varer til butikkerne
- Grossister
- Produktionen af varerne
- Hele “kæden” bagud af materialer, ingredienser og råvarer, der indgår i processen på den ene eller anden måde.
Lad os se lidt nærmere på denne kæde.
Forsyningskæden / Supply Chain’en
På dansk kan vi bruge forsyningskæde som oversættelse af supply chain. Jeg bruger de to termer synonymt.
En forsyningskæde er en række organisationer, som leverer et produkt til forbrugeren.
Oftest betragtes forsyningskæden fra en enkelt organisations perspektiv, og denne organisation får sit input fra leverandører og leverer sit output til kunder:

En god model til at beskrive supply chain processer og performance mål er “Supply Chain Operations Reference” (SCOR) modellen. Modellen har udviklet sig over tid, og i 2022 blev modellen fundament opdateret til version 14. Jeg synes dog stadig, at den overordnede model fra de tidlige versioner er lettere at forstå, så den vil jeg referere her.
I de tidligere version opererede modellen med 3 primære processer for hver organisation i forsyningskæden:
- Source: Indkøb (af råvarer fra leverandører)
- Make: Produktion (interne processer, der transformerer råvarer til færdigvarer)
- Deliver: Levering (af færdigvarer til kunder)
Idet leverandørerne ofte også får deres råvarer fra leverandører, og kunderne også har kunder, kan man tegne en udvidet forsyningskæde, hvor vi inkluderer de næste led:

Denne udvidede model er dog stadig en simplificering af, at der reelt ikke er tale om en kæde, men derimod et netværk af organisationer, hvor der er et flow af varer mellem disse. Nogle organisationer samarbejder, andre konkurrerer muligvis. Vi burde altså nærmere tale om forsyningsnetværk og “Supply Network Management”.

Den centrale organisation har ofte flere leverandører, og hver af disse leverer typisk også til andre kunder, hvoraf nogle kan være konkurrenter til den centrale organisation. Tilsvarende kan kunder få produkter fra alternative levandører.
Forsyningskæden kan betragtes på flere organisatoriske niveauer
- Inter-company: Hver organisation er en virksomhed, hvis primære mål er at optimere sine egne resultater fx profit
- Intra-company: Organisationerne er funktioner inden for samme virksomhed og har dermed fælles overordnede mål
Også i tilfældet med inter-company supply chains er der en fælles interesse i at optimere på tværs af kæden til glæde for alle virksomhederne i forsyningskæden. Det er dog lettere sagt end gjort.
Processer i supply chain management
Source, Make, og Deliver er de centrale processer i supply chain management. I disse processer udføres de aktiviteter som sikrer eksekveringen af vareflowet. I tillæg til de eksekverende processer er planlægning en afgørende del af supply chain management. Således er planlægning (“Plan”) også en top-level proces i den gamle SCOR-model.
SCOR-modellen havde en fjerde eksekverende proces, nemlig “Return”. Denne proces handler om at håndtere returnering af (defekte) varer eller tom genbrugsemballage til opbevaring og transport af varer. Med det øgede fokus på genbrug, har udvikling af Return-processer fået endnu mere relevans.
Endelig havde den tidligere SCOR model en top-level proces kaldet “Enable”. Denne dækker alle de aktiviteter som er forudsætninger for de øvrige processer. Det handler i høj grad om at sikre fundamentet for driften, fx etablere produktionsfaciliteter, udvælge leverandører samt etablere infrastruktur og systemer.
Så for at opsummere består supply chain management groft sagt af følgende processer:
- Source / indkøb
- Make / produktion
- Deliver / levering
- Return / håndtere returflows
- Plan / planlægning
- Enable / sikre rammerne for eksekvering
Der er selvfølgelig en masse detaljer under disse overskrifter, som man kan skrive tykke bøger om.
I det følgende vil jeg se på, hvad jeg ikke inkluderer under supply chain management.
Hvad med digitale produkter og services?
Digitale produkter adskiller sig fra fysiske produkter ved at de er meget lettere at producere og distribuere, når først de er udviklet. Ofte består produktionen blot at lave en kopi af en eller flere filer, og distributionen foregår ved, at du downloader filerne.
Services er specielle ved at der ikke er et håndgribeligt produkt som resultat af “produktionen”, og produktionen og forbruget af servicen er uadskilleligt.
I det følgende vil jeg bruge termen produkter til at dække over alle tre kategorier, altså fysiske varer, digitale produkter og services.
I en virksomhed vil man typisk have 3 kerneområder, der er relateret til produkter:
- Udvikling af produktet. Det vil sige at specificere produktet til et niveau, hvor det kan leveres og sælges. For services er det selve servicen der er produktet, og ikke slutresultatet af servicen. Så selv om den færdige frisure ikke er velkendt på forhånd, så er en klipning hos frisøren et veldefineret produkt.
- Drift af levering af produktet via gentagne processer.
- Salg af produktet.

Afhængig af produktets karakter, kan de 3 områder fylde mere eller mindre, og til tider flyder aktiviteterne sammen. I IT-projekter med specialudviklede systemer kan udvikling og produktion fx overlappe meget.
Operations Management og sammenhængen til Supply Chain Management
På engelsk kalder vi de tre områder for “Development”, “Operations” og “Sales”, og for aktiviteterne, der bredt set handler om at sikre og optimere driften, bruger vi ofte termen “Operations Management”. På dansk har vi ikke en rigtig god oversættelse. Driftsledelse har ofte en snævrere betydning.
Termen “Operations Management” bruges på tværs af alle typer af produkter. Hvis man leverer passagertransport på skinner, handler operations management om at holde togene kørende til tiden. Hvis man leverer IT-services handler det bl.a. om at holde systemerne kørende, og der er et stort overlap til de aktiviteter, der er relevante i operations management for digitale produkter.
Konklusion: Med ovenstående definitioner kan man sige, at supply chain management er operations management for fysiske produkter.
Nogle bruger også termen supply chain management i forbindelse med levering af digitale produkter og services, men for en mere bred definition foretrækker jeg termen “value chain”, som jeg opfatter som mere generel end supply chain.
Som nævnt i eksemplet med billedhuggeren vil der ofte være supporterende supply chains. Operations management for services kan således også indeholde supply chain management fx for at styre de fysiske materialer, der forbruges ved levering af servicen. Ligesom det ofte kræver IT operations management at holde sin supply chain kørende.
Nuancer i definitioner kan give anledning til misforståelser
Ovenstående definitioner står som helt for min egen regning, og jeg mener ikke der nogen definitioner der er objektivt rigtige eller forkert.
Det er bare vigtigt at være opmærksom på, at vi generelt ikke er gode til at være klare i definitionerne inden for supply chain management. Også mit forsøg her er ikke 100% skarpt, da der stadig er gråzoner og rum for fortolkning.
Husk derfor at spørge ind til, hvad folk mener med et begreb, hvis der er risiko for misforståelser.